وبلاگ اطلاع رسانی محمود سلطانی

دوست‌ هرکس‌ عقل‌ او ، و دشمنش‌ جهل‌ اوست‌ - امام رضا ع - تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467

وبلاگ اطلاع رسانی محمود سلطانی

دوست‌ هرکس‌ عقل‌ او ، و دشمنش‌ جهل‌ اوست‌ - امام رضا ع - تحف‌ العقول‌ ، ص‌ 467

Computer Hope


ای سی ام   (Association for Computing Machinery)  یک مسابقه برنامه نویسی است که هر ساله در دنیا برگزار می شود . در این مسابقات تیم ها در قالب هایی ۳ نفره شرکت می کنند و به هر تیم یک دستگاه رایانه جهت برنامه نویسی داده ی شود . نحوه ی سنجش تیم ها به این گونه است که در مسابقات حدودا ۸ سوال محاسباتی و الگوریتمی می دهند هر تیمی سوال های بیشتری در مدت زمان کم تری  با خطای کم تری حل کند رتبه ی بهتری کسب می کند .

چگونه در این مسابقات شرکت کنیم؟

برای رسیدن به مسابقات جهانی ای سی ام شما باید در مسابقات منطقه ای شرکت کنید و در صورت گرفتن نتیجه خوب می توانید به مسابقات جهانی بروید . دانشگاه شریف هر ساله مسابقات ای سی ام  منطقه ای را در ایران برگزار می کند که در آن هرسال بهترین تیم های ایران و منطقه مثل هندوستان و روسیه  و … در آن حظور دارند ، برای شرکت در مسابقات منطقه ای می توانید به سایت  acm.blog.ir  بروید .

هدف از ای سی ام چیست ؟

سوال اصلی در هر کاری این است که ما چرا باید در آن کار شرکت کنیم؟

این سوال در مورد  ACM به طور جدی تری مطرح است، زیرا یک مسئله ی فوق برنامه در دوران دانشجویی محسوب می شود که می تواند وقت و انرژی دانشجو را نیز بگیرد.آیا ما تنها به خاطر مزیت های پیروزی در مسابقات ACM در آن شرکت می کنیم؟ در این صورت فرق ACM با المپیاد کامپیوتر چیست؟ و اگر ما در این مسابقات پیروز نشویم، چه چیزهایی بدست آورده ایم و چیزهایی از دست داده ایم؟ و مهم تر از آن در هدف اکثر تیم های شرکت کننده وجود دارد.برخلاف مسابقات المپیاد کامپیوتر که در آن هدف تنها استفاده از مزیت های پیروزی در این مسابقات است و در صورت باخت در آن جز اندکی علم خاص، چیز دیگری برای ما باقی نمی ماند، در مسابقات ACM هدف خود مسابقات است و نه پیروزی در آن! این بدان معنا است که شما در مسابقات ACM برخلاف المپیاد، باید از خود مسابقات لذت ببرید، از کد زدن لذت ببرید و از فکری که پشت این کدها است؛ نه تنها برای پیروزی در این مسابقات و درج این پیروزی در رزومه ی خود. گرچه ACM  مزیت های قراردادی زیادی دارد، ولی هدف اصلی آن این مزیت فلسفی و ذاتی آن است.

با شرکت در ای سی ام چه چیز به دست می آوریم؟

با شرکت در مسابقات ای سی ام علاوه بر لذتی که در آماده شدن و کد زدن و فکر کردن است به دو چیز خیلی مهم دیگر هم دست پیدا می کنیم ۱ – طراحی الگوریتم ۲ – کد زدن سریع

سوال های ACM  سوال های خشک و کلیشه ای برنامه نویسی نیستند بلکه  سوال هایی هستند که جنبه محاسباتی و الگوریتمی دارد پس با تسلط بر این سوال ها الگوریتم و ذهن خود را به شدت تقویت می کنید.

چه طور  برای ACM مسابقات آماده شویم و منابع ای سی ام چیست ؟

قبل از نوشتن راه های آماده شدن برای ای سی ام  به این نکته  که کلید اصلی موفقیت در ای سی ام است توجه کنید : ای سی ام (ACM) یک مسابقه گروهی است و هدف اصلی برگزار کنندگان آن انجام کار گروهی است ، پس هر کاری که می خواهید کنید باید گروهی صورت بگیرد و راز موفقیت یک گروه قوی بودن افراد یک گروه نیست بلکه یک دست بودن افراد تیم است پس پیش از هر کاری یک تیم خوب درست کنید .

بهترین روش برای آمادگی در مسابقات ای سی ام عضویت در سایت هایی هست که در مورد این کار اند و تعداد زیادی سوال  اس سی ام در آن است مانند :

1)         http://sharecode.ir/ دارنده این سایت یک ایرانی است

2)       http://projecteuler.net/

3)        http://codeforces.com/ سایت خیلی مطرحی در این زمینه است

عجله نکنید به خوبی اتعداد زیادی از ین سایت ها را بگردید و آنچه را که مناسب سلیقه تیمتان است پیدا کنید چون هر کدام از این سایت ها روشی خاص خود را دارند.

و البته کتاب هایی زیادی هم در این مورد هستند که معروف ترینشان کتاب programming challenges است که یک جورایی کتاب رسمی مسابقات است که معرفی آن را در لینکی که به آن داده ام آمده است .

تیم های موفق در این مسابقات تیم هایی هستند که معمولا از سال اول آغاز دانشگاه استارت شروع کار را می زنند  پس تیمتان را از همین روزها درست کنید و به حل سوال ها به صورت گروهی بپردازید.

کار تیمیتون رو از همین امروز شروع کنید اگر می خواهید لذت ببرید از دوران دانشگاهیتون .

برگرفته از وبسایت : open-mind.ir

نظرات  (۱)

۱۸ اسفند ۹۳ ، ۱۶:۱۵ محبوبه محمدی
سلام استاد
مطلبی که در مورد مسابقات ای سی ام گذاشتید خیلی جالب هستند.ولی اگر در همان ابتدا بچه ها رو با این مطالب اشنا کنید خیلی بهتر است.
پاسخ:
سلام.
ممنون بابت تذکر.
انشالله برنامه گروه هم در همین راستا است تا بتوانیم دانشجویان را از ابتدا با مفاهیم اینچنینی آشنا کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی